Agile werken: de managementuitdaging van de 21e eeuw
De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en als organisatie moet je je daarop goed aanpassen: agile werken. Maar de wendbaarheid (agility) van veel organisaties laat helaas te wensen over. In China knutselen ze sneller een nieuwe auto in elkaar dan hier een PowerPoint presentatie. De wendbare organisatie vereist ook wendbare medewerkers, autonome zelfsturende teams, besluitvorming laag in de organisatie en een excellente informatievoorziening. In dit artikel over agile werken geven we met duidelijke voorbeelden het waarom aan, presenteren we de oplossingen en de belangrijkste voordelen van agile werken. 

Voorbeelden van agile werken
Een paar voorbeelden waarom agile werken nu noodzakelijk is:

  • Disruptie: airbnb en Uber geven de hotelketens en gevestigde taxibedrijven in slechts luttele jaren het nakijken door agile werken, data analytics en scrum. Tegen 2026 weten we ons omringt door meer dan 46 miljard apparaten die onderling verbonden zijn. Dit genereert Big Data. 

  • Big Data: de mogelijkheden van deze technologie zijn groot en de ontwikkelingen gaan snel. Veel organisaties zijn nog in een experimentele fase maar wat als Big Data echt een grote vlucht gaat nemen? Wat als je concurrenten hier al een stap verder mee zijn? 

  • Globalisering: door alle technologie en grenzen die vervagen komt er concurrentie van over heel de wereld. De wereldwijde verstedelijking is niet meer te stuiten waardoor enorme hoeveelheden kennis en kunde samenklonteren. Hierdoor zal productontwikkeling waar ook ter wereld veel sneller gaan. 

  • Kortere levenscyclus: producten en diensten kennen een veel kortere levenscyclus, klanten willen continu voorop blijven lopen en versterken de cyclus van terugkerende innovaties die over ons heen komen. Hoe blijft jouw organisatie voorop lopen? 

Al deze punten laten zien dat verandering een constante aan het worden is. Dat wat vandaag de standaard is, is morgen misschien al weer achterhaald. Hoe zorg je voor een agile based strategy en implementeer je agile werken in jouw organisatie? 

Hoe ga je als organisatie agile werken?
Wij zetten in onze aanpak van agile werken je klant, je teams en je proces centraal:

  • Klantgericht werken: door de organisatie te boetseren rondom je klant kun je veel sneller reageren en korter op de bal spelen. Door je klant veel beter te begrijpen (CRM) kan het vertrouwen tussen klant en organisatie verder toenemen. Hoe groter het vertrouwen, de sneller je organisatie kan manoeuvreren en meebewegen met de klant.

  • Zelfsturende teams: veranderingen vinden tegenwoordig plaats in de haarvaten van de organisatie. Alleen teams kunnen de problemen snel aan zien komen, analyseren en met elkaar oplossen. Dit vereist wendbare medewerkers.

  • Scrum: dit is een methode waarbij je veel sneller tot de juiste (project)resultaten komt doordat je kortcyclisch werkt (agile werken) en de business aan het roer staat (scrum). Specifiek gericht op het ontwikkelen van software. Maar ook uit te breiden naar andere processen. IT regelt inmiddels veel in onze maatschappij, als je dat sneller en effectiever kunt doen dan is dat grote winst.

  • Big Data: door toepassing van Big Data krijgen je teams de meest pure en snelste vorm van signalering en feedback. Het bevat ook nog eens voorspellende waarde. Logisch dat de organisatie daardoor wendbaarder wordt.

  • Procesgericht werken: niet de afdeling of één specifiek IT-systeem komt centraal te staan maar het proces. Hierdoor kun je procesflows veel eenvoudiger omhangen.

  • Feedback: een cultuur van feedback geven en ontvangen maakt organisaties echt agile. Niet eenmaal per jaar beoordelingsgesprekken maar (360 dagen) kortcyclische feedback van elkaar, uit KPI’s en de (big) data.

Technologie ontwikkelt zich exponentieel, organisaties lineair
Een belangrijk punt is het bepalen van de werkelijke noodzaak tot agile werken. Misschien is het niet voor elke organisatie even noodzakelijk? Een goed functionerende monopolist in een vrije stabiele markt – zonder zicht op echte concurrenten – zal misschien niet al te veel baat hebben bij agile werken. Zulke organisaties komen echter steeds minder voor. Los daarvan: het tempo van technologieontwikkeling verloopt exponentieel terwijl organisaties zich logaritmisch ontwikkelen (De wet van Martec). Een spanning die ook bij de meest verstokte monopolist voelbaar moet zijn.

Wanneer is agile werken het meest effectief? 
Agile werken kan alleen echt effectief zijn wanneer de strategie en koers van je organisatie toekomstbestendig is. En wanneer de werkvloer deze effectief kan uitvoeren. Alle neuzen staan min of meer dezelfde kant op: alignment. Daarnaast hebben je managers en teams waardevolle inzichten, KPI’s en analytische modellen nodig. Zodat ze de juiste beweegrichting op het juiste moment in gang kunnen zetten door grondige kenniscirculatie en hoge datakwaliteit. Agile zijn terwijl de organisatie niet (meer) de juiste dingen doet is net als een auto die uit de bocht is gevlogen en dan nog probeert bij te sturen.